torsdag den 3. oktober 2013

Wiggle-projekt




Vi skal i de kommende 2 uger arbejde på et selvvalgt projekt i MKD. Dette er et forløb, som i forhold til mange af vores andre projekter, ikke nødvendigvis skal være tænkt ind i en pædagogisk kontekst, men derimod et projekt, hvor vi kan fordybe os i og forbedre os inden for faget. I vores gruppe synes vi det kunne være sjovt at fordybe os i stop motion. Det er forskelligt hvor megt vi har arbejdet med det i MKD og i praktikken, og derfor skulle det åbne op for at vi kunne afprøve stop motion og teste forskellige teknikker med forskellige tilgange. Vi blev introduceret til 3D billeder og derigennem fik vi interessen for wiggle gifs. Så det har vi tænkt os at lege lidt med i løbet af ugerne, og herunder teste en masse teknikker, medier, objekter/kulisser/set ups, programmer og apps.



Gruppe logbog
(Ariana, Lærke og Trine)

1/10 2013
I dag har vi fået styr på udformningen af vores stopmotion film. Vi har fundet et fælles tema, hvorigennem vi får mulighed for at afprøve nogle forskellige teknikker. Vi vil ved brug af stopmotion filme på en murstensvæg, zoome ind på en af gangen og herefter ”åbne op” for stenen. Bag hver sten skal der foregå noget forskelligt. Vi vil eksperimentere med wiggle giffer,  altså 3D animerede giffer. Vi vil bruge forskellige teknikker, blandt andet afprøve apps, samt bruge kamera og monkeyjam. Vi vil både lave gif’er vha håndtegning, foto, og redigerede billeder på computer.Gennem stopmotion vil vi forsøge at benytte forskellige filmiske virkemidler.

I dag har vi eksperimenteret med forskellige giffer som vi har lavet både med giff apps og stopmotion apps til iphone. Vi har hentet flere gratis apps, herunder Wiggif, GifMill, Camera 3D og Wiggle. Stop motion app'en vi har kigget på er Stop Motion Studio. Det er allesammen sjove apps, men nogle virker bestemt bedre end andre. I vores arbejde med wiggle gifs, har vi hurtigt fundet ud af, at det kræver meget små og præcise bevægelser for at giffen bliver flydende i bevægelsen. Her er Wiggle rigtig god, fordi den har et kryds på skærmen, som gør det muligt at fokusere på samme punkt i billedet, så man kun skal koncentrere sig om den horisontale bevægelse. Minuset ved denne app er, at den kun kan tage to billeder pr gif, og indtil videre har vi ikke formået at få gemt eller videresendt de færdige giffer til albums, mail eller nettet. Stop Motion Studio er også god, da den også har et skelet man kan overføre til billedet, og her kan man tage mange billeder, men det er stadigvæk meget svært at styre. Applikationerne arbejder vi videre på de næste dage. 



Wiggle - Eksempel på fokuskryds-funktion:



Vi har også tegnet en gif i hånden, hvor vi ønsker at arbejde med 3D effekten i billedet, ved at bruge perspektiv i og skygger på tegningen. Herudover har vi forsøgt at gøre et billede af street art levende ved at tilføje munde, og gennem to billeder illustrere bevægelse. Til sidst fik vi eksperimenteret lidt med at lave wiggle giffer med personer. Her var udgangspunktet for giffen videomateriale.


3D-tegning lavet med GifMill:

    Den rå tegning                     Vores første gif-forsøg             

 

Originalen - inspirationskilde http://dainfagerholm.blogspot.it/ 


De syngende skraldespande:


2/10 2013 - Vi har arbejdet hjemme (individuelt)

Trine Log:
I dag har jeg arbejdet på den nye gif, som skal optages i morgen. Jeg har lovet at stå for tegningerne, så jeg har skulle gengive det set up for glasplade-giffen der var muligt. Jeg har brugt mange timer på at tegne og regne ud, hvordan tingene kunne gøres med bedst mulig effekt. Ideen er, at vi i en papkasse vil forsøge at illustrerer forgrund, mellemgrund og baggrund ved at inddele kassen i lag adskilt af glasplader. Jeg har derfor lavet fugle skyer og et træ, og forsøgt at arbejde en del på æstetikken. Blandt andet havde jeg store problemer med træet, da det på originalen er et træ i sort med gyldne optegnede kanter og teksturlinjer (formentligt animeret). Jeg havde intet sort pap, og heller ingen gylden tusch. Jeg overvejede derfor, at ændre på træets udseende for hurtigere at kunne komme videre i processen, men formentligt med det resultat, at træet ikke ville blive sort/mørkt, og farverne i giffen derfor vil komme til at mangle kontrast og liv. Derfor besluttede jeg mig for at tegne træet op med en hård blyant, klippe det ud og viske linjerne væk så der kun var anelser af blyanten tilbage. Herefter tegnede jeg alle sorte felter ind med en tynd sort tusch – det tog mig 3 timer. Det tager tid at være perfektionistisk - i det her tilfælde var det det hele værd, men til en anden gang var det måske værd at overveje om tiden kunne være brugt anderledes. Nu håber jeg bare det samlede resultat bliver godt!

Min tegne og træproces:



Udover tegningerne har jeg også leget lidt med mit kamera og med Photoshop. Jeg fandt nogle figurklodser, og legede lidt med tanken om, at det i visse tilfælde vil være en ide, at holde kameraet stille og rykke på objekterne, frem for at rykke på kameraet. Det virkede lidt med figurerne, men det er stadigvæk svært at få billederne til at se flydende ud. Jeg kiggede derfor på Photoshop, og ved hjælp af en tutorial på youtube, fandt jeg frem til en simpel teknik til at få en mere flydende effekt på den færdige gif. Her er det vigtigt at man kopierer og vender rækken af de midterste billeder efter det sidste foto i serien. På den måde går billederne i ring, og de hakker derfor ikke på samme måde. Det vil jeg tage med mig videre til de næste giffer vi skal ”skyde” og redigere.




Lærke Log: 

I dag har jeg forsøgt at lave en wigglegif med tændstikmænd med tegnede/kopierede hoveder. Jeg havde i forvejen tre hoveder vi gerne ville bruge og så har jeg tegnet de sidste to, så de fik ”tændstikmænd” – effekten.
Til at begynde med ledte jeg efter en prøveversion af photoshop til PC, men da dette ikke lykkedes, måtte jeg bruge paint. Grunden til at jeg gerne ville have brugt photoshop var fordi jeg gerne ville have lavet gennemsigtig baggrund bag ved de dansende tændstikmænd, således at jeg altid senere ville kunne tilføre en ønsket baggrund. Når man bruger paint er baggrunden altid hvid og man kan ikke fjerne den, som man kan i photoshop.
Jeg startede med at lave en hurtig tændstikmand for at se om det fungerede. Hovedet er det samme, men jeg har ændret på armene og maven og lavet fire forskellige billeder. Disse skal fungere som de fire frames der skal skiftes mellem når den laves til gif. Til at gøre dette, brugte jeg en app på min iphone. Appen hedder giffmill og kan hentes gratis i appstore. Min test fungerede fint og efterfølgende lavede jeg giffen med de fem dansende mænd. Paint er et udmærket program til dette, men det er ikke muligt efterfølgende at ændre baggrunden når giffen først er færdig, da det skal gøres på alle fire billeder. Hvis der skal baggrund på nu, skal jeg derfor starte helt forfra med at klippe ansigterne ud, fjerne baggrunden rund om og til sidst lave de fire forskellige dansemoves på de fem mænd. Man skal være opmærksom på, at giffen ”kører i ring”, og der derfor ikke skal være for stor forskel på billede 1 og 4.

Giffen under proces:

































3/10 2013
I dag har vi arbejdet videre på vores produktioner. Vi startede med lige at samle op på vores hjemmearbejdsdag og finde ud af hvor langt vi hver i sær var kommet. Vi blev enige om at skulle arbejde med primært fokus på vores glas-plade-gif i dag (den med træet). Vi havde set en gif, hvor dybden i fotoet var rigtig interessant, da der tydeligt blev illustreret forgrund, mellemgrund og baggrund, og den ville vi gerne forsøge at efterligne. Derfor fandt vi i dag en papkasse og midt i kassen placerede vi en glasplade. På den måde kunne vi klistre ting på både bagsiden, glasset og forgrunden af kassen. Yderligere tilføjede vi nogle materialer i kulissen, som gav noget fylde og hjalp til illustrationen af dybde; bl.a. bobleplast. Sidst blev vi enige om at lyse kassen op for at få et jævnt lys. Vi begyndte at arbejde på en figur, som skulle med i set up'et, men da figuren begyndte at tage form som en havfrue, blev vi enige om, at den ville passe bedre ind i en anden kontekst - og den bliver så gemt til senere gif, hvor vi vil arbejde i vand. Derfor blev frontfiguren droppet helt fra kassen.


Vi brugte både kamera og iphone (Wiggle og Stop Motion Studio) for at se, hvilket kamera og program der var bedst til at fange de rigtige farver og billeder. Vi droppede hurtigt kameraet, da det var svært at styre de forskellige billeder og bevægelser uden at have et kamerastativ, dette til trods for en meget kreativ opfindelse af et kamerastativ. Så vi endte med at bruge en film fra Stop Motion Studio. Denne fil var dog ikke til at åbne i Photoshop, så derfor anvendte vi en converter til at opdele filen til billeder, og på den måde være i stand til at indsætte filerne. Efterfølgende fandt vi frem til 5 frames som vi så kunne kæde sammen i Photoshop.




Man skal være opmærksom på, at billedet taget på en iphone ikke altid er særlig stort, og derfor er det muligt at ændre på billedestørrelsen i Photoshop under redigeringen, sådan så den færdige gif kan ses ordentligt.

Her er dagens resultat for glas-plade-giffen (den er ikke perfekt flydende, men det hjælper på det):


Nu også med lys på træet lavet i Photoshop



4/10-2013
I dag har vi haft vejledning og er startet med at finde ud af hvilke giffer der skulle arbejdes videre på og gerne gøres færdige. Vi blev enige om at arbejde på pigen i kassen og glas-plade-giffen i håb om at kunne forbedre bevægelserne i billedet, og på den måde gøre dem mere flydende. I glas-plade-kassen ønskede vi også at kigge på, hvordan vi kunne forbedre lyset på kassen og undgå genskæret fra lampen.
Vi startede med at se på glas-plade-giffen. Her brugte vi Wiggle-appen på telefonen, og i stedet for at have en video, som blev klippet op til fotos og herefter stykket sammen til en wiggle på 6 frames er det nu en wiggle bestående af kun 2 frames. Reduceringen af frames og fokus på samme punkt på objektet virker rigtig godt. Vi synes det giver den 3D effekt vi leder efter - en effekt der er tydelig forskellig fra den første gifs bevægelse. Samtidigt forsøgte vi at tage billederne mere lige på og på den måde håbede vi også at kunne give en større dybde i kassen. Det andet vi arbejde med var lyset. Her prøvede vi at bruge både paraply og reflektortæppe. Ingen af delene virkede optimalt, da genskæret i glaspladen er alt for stor og selvom lampen ikke ses som før er det nu bare paraplyens silhuet man kan se i stedet for. Derfor gik vi tilbage til det oprindelige lys, og prøvede at placere det i en vinkel hvor lampen blev fanget mindst muligt i billedet. Redigeringen af billedet var dog lidt mere kritisk. Som resultat af at tage billederne lige på og ændre på lyset, bliver glaspladens kanter meget tydelige, og det er derfor op til at ændre på det i redigeringen. Det har været svært, da billedet og farverne helst ikke skal forvringes for meget og blive alt før mørkt eller lyst, men samtidigt ønsker vi at udviske glaspladens kanter. På den måde kan vi sige, at 3D effekten er blevet klart forbedret, men farverne og lyset er forværret eller i hvert fald ændret betydeligt! Vi arbejder stadigvæk på et bedre resultat hvad farverne og redigeringen angår!

Tidligere forsøg med gode farver:
















Nye forsøg med god 3D effekt:




















Vi fik også arbejdet videre på pigen i rummet. Her var vores primære fokus på bevægelsen i billedet. De tidligere forsøg vi lavede var en efterligning af originalen, hvor bevægelsen i billederne var horisontale. Men formentligt fordi vi ikke er i stand til at lave kamerabevægelserne små nok, kommer resultatet af giffen til at hoppe op og ned i stedet for at illustrere objektets bevægelse fra side til side. Derfor forsøgte vi os med at tage billederne som zoom frem for horisontalt. På den måde kom der betydeligt mere flydende effekt i giffen, og samtidigt gav det en overraskende god dybde i billedet. Zoomen gjorde det også muligt at holde sig indenfor fotoets rammer, og på den måde blev det nemmere at undgå sorte kanter. Til at den her gif anvendte vi GifMill, sådan så det var muligt at "skyde" mange frames af tegningen.

Vores tidligere forsøg på horisontal bevægelse














Resultatet af zoom på billedeserien (12 frames)

















5/10 - 2013 - Trines log
Jeg har arbejdet lidt på farverne i glas-plade-giffen. Til trods for, at kanterne på glaspladen fortsat kan ses på billedet, fik jeg ændret det til noget bedre, synes jeg selv. Jeg har haft ret svært ved at styre billederedigeringen i Photoshop, så jeg forsøgte derfor at bruge mit sædvanlige fotoredigeringsprogram iPhoto. På den måde kunne jeg med simple redskaber og effekter ændre på billedet på den halve tid. Jeg åbnede derefter de nyredigerede billeder i Photoshop og lavede giffen som normalt. Jeg lavede to eksempler for at se, om det ville blive en god effekt på rummet med en ramme. Udover at understrege billedets illusion af et lille univers, tænkte jeg det kunne blive et godt redskab til at skærme for den lyskegle der kommer frem på venstre side af giffen. Jeg synes selv det fungerer godt med rammen, men jeg ved dog ikke om det kommer til at passe ind i murstenstemaet. Én ting har jeg lært; hvis man har et godt program man er fortrolig med, er det en god idé at holde fast i det i stedet for at bruge lang tid på at eksperimentere med alle mulige andre programmer.

Glas-plade-giffen med nye farver i iPhoto:

















Glas-plade-giffen med ramme:
















Lærke Log
I modsætning til paint, har man i Photoshop mulighed for at arbejde i forskellige lag. Det var faktisk lettere da man her selv kan vælge hvilke lag der skal vælges. Jeg har brug de samme ansigter som sidst, men fjernet den hvide baggrund, der automatisk bliver tilført i paint. Herefter har jeg tilført en ny baggrund i et lag for sig selv - dette gør, at jeg har mulighed for at skifte den senere.
For hver ny frame, har jeg lavet et nyt lag. Dette giver mulighed for at se de tidligere bevægelser samtidig med at jeg laver de nye. Herefter skruede jeg ned for synligheden af de tidligere bevægelser, så jeg kunne se, at det var dem jeg skulle viske ud. Til sidst brugte jeg appen Giffmill til at lægge de fire billeder sammen til en animation. 

















Giffen lavet i GifMill















7/10 - 2013
I dag har vi leget lidt med væggen. Vi fandt et billede af en væg og ved hjælp af paint printede fik vi forstørret billedet op til 3x2,5 A4. 
Vi brugte en telefon til at tage billederne med, så vi kunne tage dem oppefra. Herefter lagde vi billederne over på computeren og brugte Pinnacle til at lave dem til stopmotion. Vi fandt ud af at det var ret simpelt og at der ikke nødvendigvis er dårligt, at det bliver håndholdt.
Testen blev ret vellykket, men vi ved nu, at i stedet for at lave den på et bord, skal vi sætte den på en væg og bruge et kamerastativ. Det er vi nødt til, da vi ellers skal lave det hele på en gang. Med et kamerastativ er det muligt at holde pauser, når vi skal "åbne" murstenene




Her er vores første test af murstensvæggen






Vi har også arbejdet på et ny billede med en ny teknik, hvor vi ønsker at skabe dybden i billedet, ved at kopiere det samme billede ind i en ramme gentagende gange. Det gjorde vi ved hjælp af Photoshop. Vi havde ikke nogen skabelon eller tutorial på, hvordan vi skulle gøre det, så vi legede os frem til det i stedet. Det tog lidt tid, men da vi først fandt frem til præcis hvordan man skulle klippe billederne til og i hvilken rækkefølge lagene skulle ligge i, gik det forholdsvis nemt.

Her er det færdige resultat




















Ariana Log


Jeg satte mig hovedsageligt for at arbejdet med stopmotion filmen med havfruen og afprøvede det derhjemme med en stopmotion app, for at kunne styrke mine færdigheder indenfor stopmotion. I mit første forsøg på at lave filmen med havfruen brugte jeg en app ”Stopmotion” på min iphone til at filme. Her brugte jeg kulisser som en balje med vand, sten, havfrue og haj lavet ud af modeller voks. Handlingen var baseret på historien om den lille havfrue og en blanding af den grimme ælling, for her at kunne illustrere hvordan man evt. også kunne arbejde med de forskellige historier, ændre dem og her gøre dem til sin egne. Hvilket vi har gjord i vores færdige film. Den største udfordring i dette forsøg var, at filme med den Stopmotion app jeg brugte, fordi den filmer og når man skal have havfruen i bevægelse, så skal man her trykke pause. Hvorimod i arbejdet med stopmotion er jeg mere vant til, at man bruger kamera funktion som tager billeder og så rykker for at få bevægelse. I forsøget erfarede jeg, at skulle have mere fokus på de små bevægelse for at få havfruen i en mere flydende bevægelse. Vi brugte programmet pinnacle studio til at sætte vores sammen og klippe det ind i det samlet projekt vi har lavet.

Første forsøg på stop motion film med havfruen i Stop Motion Studio








8/10 - 2013
I dag har vi brugt hele dagen på at lave muren i stop motion. Ved vores tidligere prøve erfarede vi, at det højest sandsynligt ville være en fordel at ændre på vores lærred, så det i stedet for at ligge på bordet og blive skudt i et fugleperspektiv, bliver hængt op på en væg og skudt fra et stativ. så vi startede med at sætte tingene op og gøre klar til at tage billeder. Vi havde først planlagt, at billederne skulle tages med enten telefon eller spejlreflekskamera, men vi blev hurtigt enige om, at det ville være nemmere og mindst ligeså god kvalitet, at tage billederne med webcamera og sætte dem direkte til at optage i Monkey Jam. Vi brugte lidt tid på at diskutere og afprøve, hvor og hvordan vi skulle flytte rundt på kamera og stativ. Dels for at få de mest flydende bevægelser og dels for at kunne nå ud til hele lærredet uden at komme ud over kanterne og få væggen med. Vi startede med at optage billeder med stativet stående på gulvet og lærredet placeret lavt på væggen. Det gik fint til perspektivbilledet og optagelserne af den første mursten der åbner, men efter det blev vi klar over, at vi med stativet stående så lavt ikke vil kunne nå at filme på de øverste mursten i muren. Vi stillede derfor stativet på en skammel, og fik med lidt omrokeringer sat op til at kunne tage de sidste billeder.

Under alle optagelserne var der to, som styrede kameraet og murstenenes ryk, mens en sad ved computeren og tog billederne. Lærke har tidligere arbejdet i Monkey Jam, og hun har tidligere erfaret, at programmet ofte crasher når optagelserne kommer over 100 frames. Derfor var det også vigtigt at vi gemte optagelserne undervejs. Som en del af optagelserne var vores plan, at vi skulle åbne murstenene i væggen og efterfølgende lukke dem igen. Vores idé var; vi klippede nogle af murstenene ud enkeltvis fra et ekstra ark af lærredet, herefter malede vi baggrunden for de udvalgte sten sorte, og med abesnot placerede vi så de små udklip af mursten ovenpå. På den måde ville det være muligt for os at rykke murstenene i små ryk og samtidig illustrere et hul bagved. Vores plan lykkedes rigtig godt! Oven i købet fandt vi på, at vi i stedet for at tage billeder under åbningen og lukningen af muren i stedet kun tog billeder af åbningen. Herefter kunne vi kopiere billederne fra åbningen og indsætte dem i omvendt rækkefølge. På den måde bliver rykkene identiske og processen meget hurtigere.

Efterfølgende skulle vi samle klippene med vores giffer i Pinnacle. Selvom vi allesammen havde brugt programmet før, blev det hurtigt klart for os at redigeringen ville tage betydeligt længere tid end vi forventede. Gifferne var ikke i en format og kunne umiddelbart heller ikke konverteres til en anden format, sådan så de kunne sættes direkte ind i filmen til afspilning. Vi blev derfor nødt til at hente de enkelte fotos ned fra hver gif og i Pinnacle sætte dem sammen, øge hastigheden og kopiere dem tilstrækkelig mange gange til at illustrere sammen effekt af dybde og bevægelse som gifferne har her på bloggen. Ud over det havde vi også lavet gifferne på to andre computere end den vi brugte til redigering og stop motion. Igen var billederne i en format vi ikke kunne anvende og konvertere, og vi blev derfor nødt til at åbne gifferne i Photoshop og gemme dem på computeren for herefter igen at åbne dem og sætte dem ind i Pinnacle. Først her lykkedes det.

Vi arbejdede længe på at sætte klippene sammen og ændre på hastigheden og varigheden af de forskellige klip, samt tilføjede overgangseffekter på murstenene. Fordi åbningen af murstenene ikke blev filmet centralt i billedet hver gang brugte vi en del tid på at få det hele til at passe sammen. Det er tydeligt at vi ikke er animatorer, men vi har indtil nu fået et godt resultat. Vi har også fået lagt musik på sådan så den passer med tempoet på gifferne. Vi har derfor tænkt en del over at de "stille"giffer kommer først i filmen, hvor tempoet er lavere og hvor der ikke er sang på, og at de syngende skraldespande kommer på når sangen starter. Vi har valgt et nummer af kunstneren Pogo, som vi synes passer rigtig godt til murstenstemaet og de mange blandede giffer. Det er et nummer der er lavet på baggrund af Peter Pan filmen med Kaptajn Klo, og har derfor flere elementer der passer til vores film. Der er en lidt rå lyd som passer til murstenene, noget upbeat med sang som er mixet udfra replikkerne i filmen og noget eventyrligt som understreger associasionerne om de små universer. Vi har to dage til nu at skulle finpudse og opgradere vores film - så vi er godt tilfredse!

Musikken vi har valgt til filmen - Pogo med Bangarang:
http://www.youtube.com/watch?v=65PiKsNhCsc

Vi har i dag også begyndt på vores powerpoint til fremlæggelsen. Her blev vi også overrasket over gif-formatet. Heller ikke her kunne vi åbne gifferne i programmet, så selvom vi havde tænkt os at vise dem i vores dias og lave slides med vores arbejdsproces, har vi nu i stedet måtte ligge et link til den her blog og så må vi anvende billedfremviseren herinde. Det er ikke helt optimalt, men på den måde kan vi også få vis bloggen frem som en del af vores proces. Yderligere har vi snakket om, om det var muligt til fremlæggelsen at lave en gif på stedet. Tanken er, at vi måske kan forbinde telefonen til computeren og videre til projektoren. På den måde vil vi kunne lave en gif under fremlæggelsen og illustrere hvor simpelt det kan være at lave en gif, hvis det er dét at lave en gif, der er målet i sig selv. Vi har valgt at skulle udfordre os selv ved at lave wiggle giffer, men i en pædagogisk sammenhæng, behøver det ikke at være kompliceret. Hvis vi får tid til dette under fremlæggelsen vil vi arbejde med Wiggle-app'en. Det er den mest simple, som kun består af 2 billeder og det er den vi har gjort mest gavn af selv. Motivet skulle bare være et tilfældigt objekt i lokalet (eks. en vandflaske på et bord).

Skærmbilleder af powerpoint
















10/10 - 2013

Så er havfruen under produktion. Lærke er gaffa ansvarlig og Ariana giver havfruen lidt kærlighed inden optagelserne:





Pinnacle med eksporteringsfejl under oprettelsen af den endelige fil:

















Så blev filmen og projektet endeligt færdig og fremlagt! Her er vores færdige giffer og et youtube link til vores film: http://www.youtube.com/watch?v=82j_xHnuW_A









































Ingen kommentarer:

Send en kommentar